-
Prima / Comisia de stat pentru testări cu utilizarea poligrafului / Despre comisie
Despre comisie
În conformitate cu prevederile pct. 2 al Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Comisiei de stat pentru testări cu utilizarea poligrafului, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 475 din 19.06.2014, Comisia de stat pentru testări cu utilizarea poligrafului este un organ colegial, constituit pe un termen nelimitat, în vederea coordonării activităţii poligrafologilor şi asistenţilor acestora, precum şi în vederea asigurării coordonării şi controlului procesului de efectuare a testărilor cu utilizarea detectorului comportamentului simulat (poligrafului), conform prevederilor Legii privind aplicarea testării la detectorul comportamentului simulat (poligraf) nr. 269-XVI din 12 decembrie 2008.
Comisia dispune în actvitatea s-a de următoarele atribuţii:
a) aprobă norme metodice unice de efectuare a testărilor la poligraf, codul deontologic al poligrafologului şi al asistentului poligrafologului, regulamentul privind răspunderea disciplinară a poligrafologilor şi asistenţilor acestora, alte instrucţiuni şi regulamente, în vederea realizării sarcinilor din domeniul de competenţă al Comisiei;
b) atestă şi înregistrează poligrafologi ai autorităţilor abilitate cu dreptul de iniţiere a testării, precum şi poligrafologi din domeniu privat;
c) verifică respectarea cerinţelor de efectuare a testărilor la poligraf;
d) examinează plîngerile în privinţa poligrafologilor şi asistenţilor poligrafologilor, precum şi încălcările deontologice comise de aceştia;
e) înregistrează şi ţine evidenţa asistenţilor poligrafologilor;
f) face propuneri privind perfecţionarea legislaţiei în domeniul său de activitate;
g) sesizează autorităţile abilitate despre încălcările comise în domeniul aplicării testării la poligraf în vederea tragerii la răspundere a persoanelor în conformitate cu articolul 29 din Legea nr.269-XVI din 12 decembrie 2008 privind aplicarea testării la detectorul comportamentului simulat (poligraf);
h) asigură cooperarea şi schimbul de experienţă cu autorităţile abilitate cu drept de iniţiere a testării de peste hotare, precum şi cu organizaţiile internaţionale de profil.
Membrii de drept ai Comisiei sunt desemnaţi prin ordinul conducătorului autorităţii publice sau decizia consiliului respectiv şi deţin funcţii publice de conducere în cadrul următoarelor autorităţi:
a) Procuratura Generală;
b) Serviciul de Informaţii şi Securitate;
c) Centrul Naţional Anticorupţie;
d) Ministerul Afacerilor Interne;
e) Serviciul Vamal din subordinea Ministerului Finanţelor;
f) Consiliul Superior al Magistraturii;
g) Consiliul Superior al Procurorilor;
h) Serviciul de Protecție și Pază de Stat.
Comisia prezintă rapoarte anuale despre activitatea sa comisiei parlamentare de profil (pentru securitate naţională, apărare şi ordine publică), care se publică pe paginile web ale instituţiilor expuse supra, cu excepţia informaţiei ce vizează activitatea şi personalul Serviciului de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova.
Preşedintele Comisiei:
Centrul Naţional Anticorupţie – Victor FILIP, şef Secţie resurse umane
Membrii Comisiei:
- Consiliul Superior al Magistraturii – Sergiu CARAMAN
- Consiliul Superior al Procurorilor – Dumitru OBADĂ
- Procuratura generală – Alexandru NICHITA
- Serviciul de Informaţii şi Securitate – personal scriptic
- Ministerul Afacerilor Interne – Eugeniu ȘEVCIUC
- Serviciul Vamal – Maxim ALEXEI
- Serviciul de Protecție și Paza de Stat - personal scriptic
Secretarul Comisiei:
Centrul Naţional Anticorupţie – Igor CARABEŢCHI, ofiţer superior IPCE, Directia Securitate Internă