-
Despre ARBI
Agenţia de Recuperare a Bunurilor Infracţionale este o subdiviziune autonomă specializată în cadrul Centrului Naţional Anticorupţie.
Cadrul legal național:
- Legea nr. 48 din 30.03.2017 privind Agenţia de Recuperare a Bunurilor Infracţionale (în vigoare de la 19.05.2017);
- Codul de procedură penală, cu modificările ulterioare;
- Legea nr. 49 din 30.03.2017 pentru completarea unor acte legislative (în vigoare 19.05.2017);
- Legea nr. 261 din 07.12.2017 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative (în vigoare 12.01.2018);
- Legea nr. 179 din 26.07.2018 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative (în vigoare 17.08.2018);
- Hotărârea Guvernului nr. 684 din 11.07.2018 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la evaluarea, administrarea şi valorificarea bunurilor infracţionale (sechestrate) (în vigoare 12.10.2018)
Cadrul legal internațional:
- Convenția ONU împotriva corupției, adoptată la 31.10.2003 (Capitolul V Recuperarea de bunuri);
- Convenția ONU împotriva criminalității transnaționale organizate, adoptată la 15.11.2000;
- Directiva 2014/42/UE privind înghețarea și confiscarea instrumentelor și produselor infracțiunilor;
Atribuțiile Agenției:
- efectuarea investigaţiilor financiare paralele şi întocmirea proceselor-verbale de consemnare a rezultatelor acestora, precum şi indisponibilizarea bunurilor infracţionale în condiţiile Codului de procedură penală;
- evaluarea, administrarea şi valorificarea bunurilor infracţionale indisponibilizate;
- ţinerea evidenţei cu privire la bunurile infracţionale indisponibilizate, inclusiv în baza solicitărilor din partea autorităţilor competente străine;
- negocierea repatrierii bunurilor infracţionale, în condiţiile art.13 alin.(2);
- cooperarea internaţională şi schimbul de informaţii cu autorităţile competente străine;
- colectarea şi analiza datelor statistice referitoare la infracţiunile prevăzute de prezenta lege;
- reprezentarea intereselor statului şi ale persoanelor juridice de drept public în procese civile de recuperare a bunurilor infracţionale, precum şi de reparare a prejudiciului cauzat prin încălcarea legislaţiei Republicii Moldova şi a altor state;
- cooperarea cu autorităţile publice care exercită atribuţii relevante pentru activitatea desfăşurată de Agenţia de Recuperare a Bunurilor Infracţionale;
- susţinerea, în condiţiile legii, a organelor judiciare pentru utilizarea celor mai bune practici în materia identificării şi administrării bunurilor care pot face obiectul măsurilor de indisponibilizare şi confiscare în cadrul procesului penal.
Drepturile Agenţiei:
- să solicite şi să primească informaţiile şi documentele necesare pentru exercitarea atribuţiilor sale de la entităţile naţionale şi internaţionale care le deţin (în continuare - furnizori de date relevante) "Informaţiile (documentele, materialele etc.) transmise pentru activitatea Agenţiei de Recuperare a Bunurilor Infracţionale de furnizorii de date relevante, de organele de urmărire penală, de organele procuraturii, de instanţele judecătoreşti sau de alte autorităţi competente, în scopul prevăzut de Legea nr.48/2017, nu constituie divulgare a secretului comercial, bancar, profesional sau a datelor cu caracter personal." (art. 14 alin. 1/1)
- să decidă îngheţarea bunurilor infracţionale identificate, în conformitate cu prevederile art.10 alin.(2);
- să acceseze gratuit bazele de date naţionale în activitatea pe care o desfăşoară;
- în scopul realizării atribuţiilor, să înainteze acţiuni civile în interesele statului, ale persoanelor juridice de drept public.
Obligaţiile Agenției:
- să furnizeze autorităţilor competente naţionale, străine şi internaţionale, după caz, informaţii şi documente ce confirmă bănuiala rezonabilă cu privire la săvîrşirea infracţiunilor şi la bunurile infracţionale în legătură cu aceste infracţiuni;
- să aprobe ghiduri şi metodologii.
Structura organizatorică a Agenției:
- Direcția investigații financiare (efectuarea investigaţiilor financiare paralele; indisponibilizarea bunurilor infracţionale în condiţiile Codului de procedură penală)
- Direcția investigații speciale (efectuarea măsurilor speciale de investigație în vederea identificării bunurilor infracționale)
- Direcția sisteme informaționale și analiză (efectuarea schimbului de informații cu autoritățile internaționale competente; efectuarea analizei financiare a subiecților investigațiilor financiare paralele; ținerea evidenței bunurilor sechestrate)
- Secția cooperare internațională, secretariat și arhivă (efectuarea cooperării internaționale cu autorități similare de peste hotare;
negocierea repatrierii bunurilor infracționale, asigurarea ținerii evidenței lucrărilor de secretariat și arhivă)
- Direcția evaluare, administrare și valorificare (evaluarea profilului financiar, evaluarea și administrarea bunurilor infracționale; asigurarea valorificării bunurilor infracționale)
Date de contact:
Şeful ARBI: Serghei Carapunarlî 257 429
e-mail: arbi@cna.md
La 30 martie 2017 Parlamentul a adoptat Legile 48 și 49, privind instituirea Agenţiei de Recuperare a Bunurilor Infracționale şi crearea cadrului legal necesar pentru efectuarea investigaţiilor financiare paralele în vederea recuperării bunurilor infracţionale, cooperării interdepartamentale, internaționale, negocierea repatrierii bunurilor infracţionale, precum şi pentru indisponibilizarea, evaluarea, administrarea şi valorificarea bunurilor infracționale.
Crearea şi funcționarea Agenției de Recuperare a Bunurilor Infracționale a fost dictată de angajamentele asumate de Republica Moldova atât în cadrul Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană, cât şi de angajamentele care derivă din Convențiile internaționale: Convenția Națiunilor Unite împotriva corupției, Convenția Națiunilor Unite împotriva criminalității transnaționale organizate.
Prin alinierea Republicii Moldova la standardele internaționale în domeniul recuperării bunurilor infracționale s-a urmărit consolidarea capacităţilor şi instrumentelor necesare în acest domeniu.
În redacția inițială a Legii nr. 48 și art. 2292 Cod de procedură penală, Agenția deținea competența de a desfășura investigații financiare paralele în cadrul urmăririi penale pe infracțiuni de corupție, conexe și spălarea banilor, adică infracțiuni ce țin de competența organului de urmărire penală al CNA și a Procuraturii Anticorupție.
Ulterior, prin Legea 261 din 07.12.2017 privind modificarea și completarea unor acte legislative (în vigoare din 12.01.2018) a fost lărgită competența ARBI, aceasta fiind completată cu o listă exhaustivă de 54 de infracțiuni generatoare de profit, în cadrul cărora Agenția poate desfășura investigații financiare paralele, printre care sunt: infracțiunile de corupție, trafic de droguri, trafic de ființe umane, crimă organizată, evaziune fiscală, contrabandă, spălare de bani, etc.
Deși Legea Agenției de Recuperare a Bunurilor Infracționale a intrat în vigoare la 19 mai 2017, primii colaboratori ai Agenției au fost angajați în perioada lunilor septembrie - decembrie 2017, fapt care s-a datorat concursului public desfășurat în vederea selectării șefului Agenției.
Astfel, la începutul anului 2018 în cadrul ARBI erau angajate doar 8 persoane.
Ulterior, la 29.03.2018 în baza Hotărîrii Parlamentului nr.62 a fost modificat efectivul limită a CNA şi în rezultatul avizării de către Cancelaria de Stat la 23.06.2018 a Structurii noi a Centrului, efectivul Agenției a fost completat cu 10 funcţii, suplinite doar către luna octombrie 2018, perioada cînd, practic, Agenția a devenit funcțională în formatul actual.
La 19.12.2019 în baza Hotărârii Parlamentului nr. 181 din 19.12.2019, efectivul limită al CNA a fost modificat, drept rezultat efectivul Agenției a fost completat cu 17 funcții.
La moment, în cadrul Agenției activează 30 angajați (5 funcții temporar vacante).