La 30 martie 2017 Parlamentul a adoptat Legile 48 și 49, privind instituirea Agenţiei de Recuperare a Bunurilor Infracționale şi crearea cadrului legal necesar pentru efectuarea investigaţiilor financiare paralele în vederea recuperării bunurilor infracţionale, cooperării interdepartamentale, internaționale, negocierea repatrierii bunurilor infracţionale, precum şi pentru indisponibilizarea, evaluarea, administrarea şi valorificarea bunurilor infracționale.
Crearea şi funcționarea Agenției de Recuperare a Bunurilor Infracționale a fost dictată de angajamentele asumate de Republica Moldova atât în cadrul Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană, cât şi de angajamentele care derivă din Convențiile internaționale: Convenția Națiunilor Unite împotriva corupției, Convenția Națiunilor Unite împotriva criminalității transnaționale organizate.
Prin alinierea Republicii Moldova la standardele internaționale în domeniul recuperării bunurilor infracționale s-a urmărit consolidarea capacităţilor şi instrumentelor necesare în acest domeniu.
În redacția inițială a Legii nr. 48 și art. 2292 Cod de procedură penală, Agenția deținea competența de a desfășura investigații financiare paralele în cadrul urmăririi penale pe infracțiuni de corupție, conexe și spălarea banilor, adică infracțiuni ce țin de competența organului de urmărire penală al CNA și a Procuraturii Anticorupție.
Ulterior, prin Legea 261 din 07.12.2017 privind modificarea și completarea unor acte legislative (în vigoare din 12.01.2018) a fost lărgită competența ARBI, aceasta fiind completată cu o listă exhaustivă de 54 de infracțiuni generatoare de profit, în cadrul cărora Agenția poate desfășura investigații financiare paralele, printre care sunt: infracțiunile de corupție, trafic de droguri, trafic de ființe umane, crimă organizată, evaziune fiscală, contrabandă, spălare de bani, etc.
Deși Legea Agenției de Recuperare a Bunurilor Infracționale a intrat în vigoare la 19 mai 2017, primii colaboratori ai Agenției au fost angajați în perioada lunilor septembrie - decembrie 2017, fapt care s-a datorat concursului public desfășurat în vederea selectării șefului Agenției.
Astfel, la începutul anului 2018 în cadrul ARBI erau angajate doar 8 persoane.
Ulterior, la 29.03.2018 în baza Hotărîrii Parlamentului nr.62 a fost modificat efectivul limită a CNA şi în rezultatul avizării de către Cancelaria de Stat la 23.06.2018 a Structurii noi a Centrului, efectivul Agenției a fost completat cu 10 funcţii, suplinite doar către luna octombrie 2018, perioada cînd, practic, Agenția a devenit funcțională în formatul actual.
La 19.12.2019 în baza Hotărârii Parlamentului nr. 181 din 19.12.2019, efectivul limită al CNA a fost modificat, drept rezultat efectivul Agenției a fost completat cu 17 funcții.
Atribuţiile Agenţiei de Recuperare a Bunurilor Infracţionale:
• urmărirea și identificarea bunurilor infracționale și acumularea probelor prin efectuarea investigaţiilor financiare paralele şi întocmirea proceselor-verbale de consemnare a rezultatelor acestora, precum și indisponibilizarea bunurilor infracționale în condiţiile Codului de procedură penală;
• efectuarea investigațiilor financiare în sensul art. 91;
• evaluarea, administrarea și valorificarea bunurilor infracţionale indisponibilizate;
• ţinerea evidenţei cu privire la bunurile infracţionale indisponibilizate, inclusiv în baza solicitărilor din partea autorităţilor competente străine;
• gestionarea sistemului informatic național de evidență a bunurilor infracționale sechestrate, a hotărârilor de punere sub sechestru a acestora, a hotărârilor de confiscare a acestora, precum și a hotărârilor ce au fost adoptate ulterior cu privire la aceste bunuri;
• participarea la negocierile privind repatrierea bunurilor infracționale confiscate;
• cooperarea internaţională şi schimbul de informaţii cu autorităţile competente străine, inclusiv cu organismele şi agențiile de specialitate ale Uniunii Europene;
• colectarea şi analiza datelor statistice referitoare la infracţiunile prevăzute de Legea 48/2017.
• reprezentarea intereselor statului şi ale persoanelor juridice de drept public în procese penale și civile de recuperare a bunurilor infracționale, precum şi de reparare a prejudiciului cauzat prin încălcarea legislaţiei Republicii Moldova şi a altor state;
• cooperarea cu autoritățile publice care exercită atribuții relevante pentru activitatea desfăşurată de Agenția de Recuperare a Bunurilor Infracţionale;
• susținerea, în condițiile legii, a organelor judiciare pentru utilizarea celor mai bune practici în materia identificării şi administrării bunurilor care pot face obiectul măsurilor de indisponibilizare şi confiscare în cadrul procesului penal.
Drepturile și obligațiile Agenţiei:
(1) Agenţia de Recuperare a Bunurilor Infracţionale are următoarele drepturi:
a) să solicite şi să primească informaţiile şi documentele necesare pentru exercitarea atribuţiilor sale de la entităţile naţionale şi internaţionale care le deţin (în continuare – furnizori de date relevante);
b) să decidă îngheţarea bunurilor infracţionale identificate, în conformitate cu prevederile art. 10 alin. (2);
c) să acceseze gratuit bazele de date naţionale în activitatea pe care o desfăşoară;
d) în scopul realizării atribuțiilor, să înainteze acţiuni civile în interesele statului, ale persoanelor juridice de drept public;
e) să participe la elaborarea documentelor de politici privind recuperarea bunurilor infracționale;
f) să citeze persoane pentru a oferi explicații în cadrul investigațiilor financiare;
g) să efectueze evaluări, constatări tehnico-științifice, expertize, precum și cercetări care țin de competența sa;
h) să negocieze și să încheie contracte și acorduri de colaborare cu autoritățile publice, cu persoanele fizice și persoanele juridice, indiferent de tipul de proprietate, în scopul realizării atribuțiilor sale.
(2) Agenţia de Recuperare a Bunurilor Infracţionale are următoarele obligaţii:
a) să furnizeze autorităţilor competente naţionale, străine şi internaţionale, după caz, informaţii şi documente ce confirmă bănuiala rezonabilă cu privire la săvârșirea infracţiunilor şi la bunurile infracţionale în legătură cu aceste infracţiuni;
b) să aprobe ghiduri și metodologii.
(3) La efectuarea constatărilor tehnico-științifice și a expertizelor prevăzute la alin. (1) lit. g), Agenția de Recuperare a Bunurilor Infracționale va respecta dispozițiile Legii nr. 68/2016 cu privire la expertiza judiciară și statutul expertului judiciar.
Structura organizatorică a Agenției:

- Direcția investigații financiare (efectuarea investigaţiilor financiare paralele; indisponibilizarea bunurilor infracţionale în condiţiile Codului de procedură penală)
- Direcția investigații speciale (efectuarea măsurilor speciale de investigație în vederea identificării bunurilor infracționale)
- Direcția sisteme informaționale și analitică (efectuarea schimbului de informații cu autoritățile internaționale competente; efectuarea analizei financiare a subiecților investigațiilor financiare paralele; ținerea evidenței bunurilor sechestrate)
- Secția cooperare internațională, secretariat și arhivă (efectuarea cooperării internaționale cu autorități similare de peste hotare, negocierea repatrierii bunurilor infracționale, asigurarea ținerii evidenței lucrărilor de secretariat și arhivă)
- Direcția evaluare, administrare și valorificare (evaluarea profilului financiar, evaluarea și administrarea bunurilor infracționale; asigurarea valorificării bunurilor infracționale)