
În cadrul examinării dactiloscopice sunt examinate urmele papilare ridicate de pe diferite suporturi și obiectele purtătoare de urme, pentru stabilirea valabilității în vederea identificării persoanei/persoanelor care le-au creat. Urmele papilare valabile pentru identificare sunt supuse examenului comparativ cu impresiunile papilare prezentate ca mostre pentru comparație pe fișe dactiloscopice standardizate.
Formularea întrebărilor:
Model de cerere:
Model cerere consultație:

În laboratorul traseologic sunt examinate urmele de încălțăminte, urmele mijloacelor de transport, urmele de efracție, în scopul identificării obiectelor care le-au creat. Examinarea lacătelor, yalelor, sigiliilor, mecanismelor mecanice de calcul este efectuată în scopul stabilirii stării de funcționare, prezenței urmelor de intervenție și deblocării forțate.
În cadrul examinării traseologice pot fi soluționate următoarele:
- identificarea sau stabilirea apartenenței de grup a obiectului creator după urmele de încălțăminte inclusiv urmele benzii de rulare a mijloacelor de transport;
- examinarea urmelor de efracție, identificarea sau stabilirea apartenenței de grup a obiectului creator;
- stabilirea stării de funcționare, a urmelor de intervenție asupra lacătelor și mecanismelor cilindrice de blocare (yale) și determinarea dacă acestea au fost sau nu deblocate forțat;
- examinarea mecanismelor mecanice de evidență, sigiliilor și a urmelor create de utilaje industriale;
- reconstituirea întregului după părțile componente (fragmente de plastic, sticlă, metal, lemn etc.);
- examinarea urmelor create de părțile corpului uman (urme de dinți, buze, urechi, nas);
- examinarea urmelor de pe obiecte create de articole vestimentare;
- examinarea urmelor mecanice (tăieturi, înțepături, rupere, și zdrobire) create pe îmbrăcăminte.
Formularea întrebărilor:
Model de cerere:
Model cerere consultație:

Examinarea armelor, munițiilor și obiectelor cu urme ale armelor este efectuată în scopul identificării armei după tuburi și gloanțe și stabilirii circumstanțelor aplicării armelor.
În cadrul examinării balistice pot fi soluționate următoarele:
- determinarea apartenenței armelor și dispozitivilor asemănătoare cu armele, la categoria armelor de foc letale sau neletale, pneumatice, artizanale, atipice;
- determinarea apartenenței la categoria munițiilor;
- determinarea caracteristicilor (tip, model, calibru, modul de confecționare) ale armelor și munițiilor;
- determinarea stării de funcţionare și funcționalității în scop de tragere ale armelor și munițiilor;
- determinarea faptului dacă obiectul este parte componentă a unei arme sau cartuș;
- identificarea armelor după urmele lăsate pe proiectil (glonte) sau pe tubul de cartuș;
- stabilirea direcției și distanței de la care a fost efectuată tragerea;
- stabilirea posibilității declanșării împușcăturii fără apăsare pe trăgaci în anumite condiții.
Formularea întrebărilor:
Model de cerere:
Model cerere consultație:
Examinarea scrisului de mână şi a semnăturilor este efectuată în scopul identificării scriptorului sau a semnatarului şi stabilirea circumstanţelor de scriere.

În cadrul examinării pot fi soluționate următoarele:
- determinarea faptului dacă un text sau o semnătură sînt executate de scriptorul/semnatarul nominalizat în act;
- identificarea persoanei care a scris un text sau a executat o semnătură ce s-a dovedit că nu aparţine titularului respectiv (false) ori provine de la un titular necunoscut (scrieri anonime, acte pe nume fictive etc.);
- identificarea persoanei care a executat unele modificări sau adăugări grafice;
- stabilirea scrisurilor deghizate şi identificarea persoanei care a executat un scris deghizat;
- identificarea persoanei care a efectuat o semnătură prin imitaţie liberă ori servilă;
- stabilirea situaţiei în care scrisul de pe un document a fost executat de una sau mai multe persoane;
- determinarea modalităților de falsificare a scrisului și semnăturilor;
- determinarea mîinii (stînga sau dreapta) cu care a fost executat scrisul;
- determinarea stării psihoemoţionale sau patologice, sau de intoxicaţie a scriptorului/semnatarului;
- determinarea existenţei unor condiţii improprii de scris sau semnare;
- determinarea conducerii mîinii de către o altă persoană etc.;
- altele asemenea.
Formularea întrebărilor:
Model de cerere:
Model cerere consultație:

Examinarea tehnică a documentelor se desfășoară în scopul stabilirii autenticităţii anumitor documente, prezenţa falsificării complete sau parţiale bazate pe utilizarea diverselor metode, procedee şi mijloace tehnico-ştiinţifice.
În cadrul examinării pot fi soluționate următoarele:
- stabilirea autenticităţii documentelor (formulare standard și securizate, bancnote, acte de identitate, legitimaţii etc., ţinîndu-se cont de elementele de protecţie specifice documentului original);
- stabilirea modului de confecţionare a documentelor şi conformitatea acestora cu modul de confecţionare a mostrelor prezentate;
- stabilirea existenţei modificărilor efectuate pe orice tip de acte sau documente (înlăturare text, adăugire text, prin acoperire, haşurare, ştergere mecanică, ştergere chimică etc.);
- reconstituirea conţinutului iniţial al textului documentului;
- identificarea înscrisurilor latente prin metode fizice;
- identificarea falsului realizat prin diferite metode (fotocopiere, colaje etc.);
- examinarea impresiunilor de ştampilă şi facsimil, identificarea ştampilelor, facsimilului după amprentele lor;
- stabilirea tipului de imprimantă sau de mașină de scris cu care au fost tipărite documentele (matriceală, jet de cerneală, laser);
- identificarea maşinii mecanice de scris după textul documentului tipărit;
- stabilirea modalităţii de falsificare sau de contrafacere a documentelor de identitate şi de călătorie (paşapoarte, cărţi de identitate etc.);
- stabilirea modalităţii de falsificare sau de contrafacere a cărţilor de credit şi a altor mijloace de plată (bancnote, carduri bancare, etc.);
- stabilirea tipului materialelor de scriere, dacă au fost scrise cu acelaşi instrument scriptural toate părţile documentului;
- stabilirea consecutivităţii executării părţilor documentului;
- examinarea tehnică a semnăturii/impresiunii de ştampilă (metoda de executare a semnăturii, dacă a fost falsificată prin copiere, scanare etc.);
- reconstituirea documentelor deteriorate (arse, spălate, haşurate, rupte, etc.) şi relevarea/reconstituirea informaţiilor păstrate pe acestea;
- stabilirea întregului după părţi al documentelor rupte, tăiate, etc.;
- identificarea instrumentului scriptural după indicii traseologici din manuscrise;
- diferenţierea instrumentelor scripturale după indicii traseologici din manuscrise.
Formularea întrebărilor:
Model de cerere:
Model cerere consultație:

Examinarea caracteristicilor generale şi individuale ale persoanei care se pot observa în imaginile de portret de pe suport material (fotografii, înregistrări video etc.) în scopul stabilirii identităţii persoanelor şi cadavrelor.
În cadrul examinării pot fi soluționate următoarele:
- identificarea persoanei amnezice sau care îşi ascunde identitatea, prin compararea caracteristicilor generale şi individuale ale persoanei din fotografia (imaginea video) în litigiu (în cauză) cu cea din fotografia model de comparaţie;
- stabilirea identităţii unui cadavru prin compararea caracteristicilor generale şi individuale ale persoanei din fotografia (imaginea video) în litigiu (în cauză) cu cea din fotografia model de comparaţie;
- determinarea sexului, vîrstei, rasei şi altor particularităţi capabile să individualizeze persoana din imagine;
- altele asemenea.
Formularea întrebărilor:
Model de cerere:
Model cerere consultație:

Examinarea fono- și videogramelor este o ramură a criminalisticii care pe parcursul anilor a cunoscut o dezvoltare esențială și vastă, care sunt din ce în ce mai mult bazate pe relațiile științei criminalistice care constă în verificarea fiabilității și relevanței informațiilor audio și video.
În practică există o mulțime de cazuri în care astfel de materiale au o valoare probatorie. Pe parcursul investigației, informațiile conținute în diferite suporturi sunt testate. Verificările pot fi efectuate pe bandă magnetică a unui cartuș sau bobină, unității de disc, cardului de memorie, discuri optice, lasere, discurilor rigide.
Un examen al fono- și videogramelor poate fi numit în etapa investigării preliminare sau a controlului judiciar, precum și în pregătirea procedurii.
Probleme ce pot fi soluționate în cadrul efectuării unei expertize judiciare în domeniul fono- și videogramelor sunt următoarele:
- stabilirea numărului de participanți la conversații;
- stabilirea caracteristicilor demografice și sociale ale vorbitorilor;
- compararea unei voci din înregistrarea în litigiu cu vocea unei anumite persoane;
- stabilirea faptului dacă limba vorbită este cea maternă;
- înlăturarea/diminuarea zgomotelor și îmbunătățirea sunetului;
- descifrarea conținutului vorbit;
- stabilirea faptului de manipulare a fono- și videogramei;
- identificarea metodelor de manipulare a fono- și videogramei.
Formularea întrebărilor:
Model de cerere:
Model cerere consultație:

Examinarea IT este o ramură a științei criminalistice care se concentrează pe identificarea, dobândirea, procesarea, analiza și raportarea datelor stocate pe un computer, dispozitiv digital sau alte stocări digitale.
Computerul, dispozitivul digital sau alt sistem digital de stocare care dețin date valoroase pentru investigație sunt cunoscute ca probe electronice, care în mod practic acestea pot fi laptopuri, smartphone-urile, serverele, înregistrările video digitale, sistemele CCTV, dronele, sistemele GPS, console de joc și altele.
În cadrul efectuării unei expertize judiciare în domeniul tehnologiilor pot fi soluționate următoarele:
- aprecierea funcționalității, parametrilor tehnici și corespunderea lor documentației adiționale;
- stabilirea producătorului și destinației tehnicii examinate;
- stabilirea apartenenței de grup a obiectelor IT examinate;
- stabilirea prezenței și relevarea informațiilor, stabilirea volumului și formatului informației stocate, precum și stabilirea timpului creării și a ultimilor modificări ale informațiilor;
- determinarea volumului programului și stabilirea producătorului programului, stabilirea parametrilor tehnici necesari funcționării programului.
Formularea întrebărilor:
Model de cerere:
Model cerere consultație:

Examinarea contabilă și economico-financiară studiază și verifică corectitudinea reflectării în datele contabile a cerințelor uncie și a mecanismului de reglementare a contabilității și raportării financiare. De asemenea se cercetează relațiile economice și financiare dintre părțile aflate în litigiu, stabilește creanțele și datoriile, cercetează actele agentului economic în contrapunere cu actele administrative ale Serviciului Fiscal de Stat privind corectitudinea reflectării în declarații a impozitelor.
Probleme ce pot fi soluționate în cadrul efectuării unei expertize judiciare în domeniul economico-financiară sunt următoarele:
- corespunderea reflectării în contabilitate a operațiunilor economice în documentele primare;
- stabilirea circulației bunurilor materiale și financiare reflectate în contabilitate conform documentelor primare;
- stabilirea valorii pagubelor materiale cauzate întreprinderii, persoanelor;
- confirmarea sau infirmarea datelor inventarierilor efectuate, în conformitate cu procedura stabilită prin actele normative;
- stabilirea corectitudinii reflectării în documente a intrărilor, păstrarea, eliberarea bunurilor materiale, a mijloacelor bănești;
- stabilirea creanțelor debitoare (creditoare) a întreprinderii la perioada concretă;
- cercetarea situației economico-financiare a persoanelor juridice și fizice, cercetarea operațiunilor de creditare, determinarea situației financiare a întreprinderii, lichidarea acesteia, solvabilitatea;
- determinarea cotei în fondul statutar al agentului economic, examinarea raporturilor legate de activitatea supuse licențierii; determinarea datoriilor, apărute între persoanele juridice și persoanele fizice;
- analiza structurii calculării și achitării impozitelor, accizelor și taxelor; constatarea corectitudinii reflectării impozitelor, accizelor și taxelor; constatarea achitărilor la timp și în volum deplin a impozitelor, accizelor și taxelor;
- împrumutul de fonduri, cumpărarea ori vânzarea, pe cont propriu sau pe contul clienților, cu excepția subscrierii hârtiilor de valoare; leasing-ul financiare; calcularea corectă a dobânzilor la creditele acordate.
Formularea întrebărilor:
Model de cerere:
Model cerere consultație:

Examinarea chimico-criminalistică este o ramură a științei criminalistice care a cunoscut o perfecționare în timp, care a influențat pozitiv activitățile specifice de criminalistică, ceea ce a permis la prelucrarea în mod continuu a noilor descoperiri și adaptarea acestora metodelor și mijloacelor specifice chimiei judiciare.
Expertizele chimice, în majoritatea cazurilor, se referă la examinări și analize ale unor elemente sau caracteristici ale obiectelor care au legătură cu împrejurările infracțiunii, în special pe cele care au legătură directă cu rezultatele examinării. Din examinările vaste care pot fi efectuate în cadrul examinărilor chimice se regăsesc și examinarea substanțelor narcotice (drogurilor), psihotrope și a precursorilor în scopul depistării, stabilirii și identificării lor, aprecierii masei, precum și examinarea substanțelor de marcare a obiectelor aflate sub control special în scopul depistării și comparării lor.
Probleme ce pot fi soluționate în cadrul efectuării unei expertize judiciare în domeniul chimico-criminalistic și anume a celor examinări menționate mai sus, sunt următoarele:
- stabilirea naturii substanței;
- stabilirea modului și tehnologiei de producere și a altor caracteristici ale substanței fabricate artizanal;
- stabilirea apartenenței de gen și grup a substanțelor narcotice (drogurilor) și psihotrope de origine vegetală;
- stabilirea identității substanței narcotice (drogurilor) în masa concretă a substanței narcotice (drogurilor), după părțile separate;
- stabilirea provenienței substanței narcotice (drogurilor) de origine vegetală (provenienței comune a mai multor probe: locul de cultivare, păstrare, fabricare);
- stabilirea prezenței pe obiecte purtătoare a substanțelor chimice speciale (de marcaj);
- stabilirea prezenței pe obiecte a înscrisurilor latente, executate cu substanțe de marcaj;
- examinarea comparativă a urmelor de substanțe speciale/de marcaj, depistate pe obiectele purtătoare și a mostrelor, în scopul atribuirii lor la aceeași clasă cu cele prezentate în calitate de mostre;
- stabilirea mecanismului de formare a urmelor de depunere pe obiecte a substanțelor de marcaj și a proprietăților adezive ale acestora;
- stabilirea prezenței contactului anumitor obiecte cu substanțe de marcaj.
Formularea întrebărilor:
Model de cerere:
Model cerere consultație:

Evaluarea bunurilor imobile şi a utilajului tehnologic
Evaluarea bunurilor imobile şi a utilajului tehnologic se desfășoară în scopul stabilirii valorii bunurilor imobile (de piaţă, de lichidare, de reconstituire etc.) şi a utilajului tehnologic.
Obiectele de cercetare sunt:
- Bunurile imobile: construcții de diferite categorii (locative, comerciale, industriale etc.), încăperi izolate (locative, nelocative), sectoare de teren (sub construcții, agricole etc.), amenajări și edificii;
- Utilajul tehnologic: echipamente de producere, pașaportul tehnic și caracteristica tehnică a utilajului de la producător;
- Documentele cadastrale originale: extras din Registrul bunurilor imobile, dosar cadastral, dosar de inventariere tehnică, planul actualizat al construcției/încăperii izolate, plan geometric și plan de amplasament.
Probleme ce pot fi soluționate:
- Evaluarea construcțiilor de diferite destinații și mod de folosință, înregistrate în Registrul bunurilor imobile;
- Evaluarea sectoarelor de teren, înregistrate în Registrul bunurilor imobile;
- Determinarea valorii părţilor componente ale bunului imobil complex, inclusiv în conformitate cu variantele de partajare sau mod de folosință;
- Stabilirea costului utilajului tehnologic.
Cerințe față de obiecte:
- Obiectivele expertizei trebuie să conțină adresa, numărul cadastral și suprafața (dacă este cazul) a bunului imobil;
- Pentru utilaj tehnologic: tipul echipamentului, producătorul, modelul, seria, anul producerii etc.;
- Se indică data exactă a evaluării: ziua, luna și anul.
Documente necesare și condiții:
- Actele se prezintă în original sau copie autentificată, cusute, numerotate și, după caz, sigilate;
- Expertiza se efectuează la fața locului sau la locul aflării obiectului;
- Ordonatorul asigură expertului:
- deplasarea dus-întors spre obiectul cercetării;
- accesul liber la obiect;
- condiții optime de lucru.
- Neasigurarea acestor condiții poate duce la remiterea actului fără executare;
- Neprezentarea părților înștiințate legal, dar a căror prezență nu este obligatorie, nu atrage nulitatea raportului de expertiză (conform art. 152 alin. (4) CPC).
Formularea întrebărilor:
Model de cerere:
Model cerere consultație: