-
Home / Anti-corruption Policy Documents / Monitoring Group / Activities / Prima şedinţă a Grupului de monitorizare pentru implementarea SNA pe anii 2011-2015
Prima şedinţă a Grupului de monitorizare pentru implementarea SNA pe anii 2011-2015
24.04.2014
La 04 aprilie 2014, ora 14:00, în incinta Centrului Naţional Anticorupţie (CNA) s-a desfăşurat şedinţa ordinară de lucru a Grupului de monitorizare a implementării Strategiei naţionale anticorupţie. Şedinţa a fost organizată de către Centrul Naţional Anticorupţie cu asistenţa Fondului Naţiunilor Unite pentru Democraţie prin intermediul Fundaţiei Est – Europene şi este un instrument de bază şi parte componentă a procesului de monitorizare a implementării Strategiei naţionale anticorupţiei pe anii 2011-2015.
Reieşind din principalele responsabilităţi ale Grupului de monitorizare, reglementate în pct. 6.2. din Strategia Naţională Anticorupţie (SNA), în cadrul şedinţei, de către secretarul GM, dl Vitalie Verebceanu, au fost prezentate concluziile privind rezultatele activităţilor anticorupţie, desfăşurate în anul 2013, prin prisma Raportului naţional „Progrese şi perspective în reprimarea corupţiei”.
În conformitate cu Agenda de lucru a şedinţei, de către directorul adjunct al CNA, dna Cristina Ţărnă, au fost informaţi membrilor Grupului de monitorizare privitor la măsurile întreprinse de către Centrul Naţional Anticorupţie, în vederea punerii în aplicare a Legii nr. 252/2013 privind sistemul liniilor telefonice anticorupţie şi Legii nr. 325/2013 privind testarea integrităţii profesionale. Suplimentar, fiind prezentate informaţii privind cadourile declarate, monitorizarea stilului de viaţă a colaboratorilor CNA, numărul declaraţiilor cu privire la venituri şi proprietăţi şi a celor de interes personal depuse pentru anul 2013, de către angajaţii Centrului.
Astfel, a fost menţionat faptul că, la finele lunii octombrie anul 2013 prin Legea nr. 252 a fost aprobat Regulamentul de funcţionare a sistemului liniilor telefonice anticorupţie, unde conform art. 4 al Legii vizate, Centrul a fost instituit ca responsabil de implementarea prevederilor Regulamentului dat. Prin urmare, la finele lunii decembrie anul 2013, Centru a expediat scrisori la circa 30 autorităţi publice centrale de specialitate, prin care a adus la cunoştinţă faptul că a fost aprobat Regulamentul de funcţionare a sistemului liniilor telefonice anticorupţie, solicitându-se totodată, desemnarea persoanelor responsabile de: gestionarea liniei specializate anticorupţie, care urma a fi instituită la nivelul autorităţilor publice care dispun de structuri specializate interne de securitate sau control; liniei instituţionale pentru informare, care urma a fi constituită la nivelul fiecărei autorităţi a administraţiei publice centrale de specialitate şi după caz al autorităţilor din subordine, în scopul sporirii transparenţei în funcţionarea autorităţii, precum şi al comunicării acesteia cu societatea civilă prin oferirea de informaţii ce ţin de propria activitate. Drept urmare, de către 17 autorităţi publice au fost instituite linii specializate anticorupţie, cu desemnarea persoanelor responsabile şi 47 autorităţi au instituit linii instituţionale pentru informare. O următoare activitate desfăşurată de către Centru a fost instruirea persoanelor responsabile de funcţionarea liniilor fierbinţi anticorupţie. Astfel, la data de 18 februarie 2014, în incinta CNA a fost organizată instruirea vizată, la care au participat estimativ 50 persoane din cadrul autorităţilor publice centrale de specialitate.
Cu referire la măsurile privind punerea în aplicare a Legii privind testarea integrităţii profesionale, Centrul a expediat circa 1030 scrisori de informare autorităţilor publice, unde a fost menţionat faptul că, testele de integritate profesională în privinţa angajaţilor acestor entităţi vor fi efectuate de către Centrul Naţional Anticorupţie, începînd cu 14.08.2014, inclusiv şi faptul că pînă la această dată, în conformitate cu prevederile art. 22 alin.(3) al legii date, Centrul va verifica realizarea obligaţiilor ce le revin entităţilor publice în legătură cu pregătirea agenţilor publici şi a cadrului normativ intern prevăzut în lege, cu acordarea suportului metodologic necesar.
Respectiv, autorităţile publice vizate, urmau să informeze Centrul, pînă la 20.04.2014, despre: lista agenţilor publici din cadrul entităţii publice, precum şi din cadrul structurilor organizaţionale din sfera de competenţă a acestora, care au fost informaţi contra semnătură despre posibilitatea de fi supuşi testării integrităţii profesionale; existenţa şi modul de ţinere a Registrului de evidenţă a avertizărilor despre posibilele ilegalităţi comise în cadrul autorităţii publice, în temeiul Hotărîrii Guvernului nr.707 din 09.09.2013, pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind avertizorii de integritate; existenţa şi modul de ţinere a Registrului de evidenţă a cadourilor; existenţa şi modul de ţinere a evidenţei informaţiilor cu privire la conflictele de interese raportate de angajaţii entităţilor publice în temeiul art.9 al Legii nr.16-XVI din 15.02.2008, cu privire la conflictul de interese.
Totodată, dna Cristina Ţărnă, a informat că în conformitate cu prevederile Legii nr. 1264/2002 privind declararea şi controlul veniturilor şi al proprietăţii persoanelor cu funcţii de demnitate publică, judecătorilor, procurorilor, funcţionarilor publici şi a unor persoane cu funcţie de conducere şi Legii nr. 16/2008 cu privire la conflictul de interese, pînă la 31 martie anul curent, de către colaboratorii CNA au fost depuse 306 declaraţii cu privire la venituri şi proprietate şi tot atîtea declaraţii de interese personale. Declaraţii depuse în termen de 20 de zile de la data numirii în funcţie, în anul 2014 au fost depuse 10 la număr. La încetarea activităţii, au fost depuse 6 declaraţii. Două declaraţii au fost depuse după expirarea unui an de la încetarea activităţii, pînă la 31 martie a.c. Informaţiile cuprinse în declaraţiile cu privire la venituri şi proprietate, precum şi cele de interese personale au caracter public şi urmează a fi publicate pe pagina web a Comisiei Naţionale de Integritate.
Despre monitorizarea stilului de viaţă a angajaţilor CNA, au fost prezentate următoarele informaţii: aplicarea în practică a instituţiei respective a debutat în luna iulie a anului 2013, imediat după aprobarea cadrului normativ departamental ce vizează procedura efectuării monitorizării. Astfel, au fost iniţiate 11 monitorizări ale stilului de viaţă al angajaţilor CNA. În perioada de raport, 4 proceduri de monitorizare au fost finalizate, 7 aflându-se la etapa de finalizare. Totodată, s-a menţionat că, urmare a examinării rezultatelor primei monitorizări a stilului de viaţă al unui angajat, în cadrul şedinţei Colegiului disciplinar al Centrului Naţional Anticorupţie, s-a dispus unanim eliberarea acestuia din Centru. Ulterior, după finalizarea de către subdiviziunea securitate internă a investigaţilor în cadrul procedurilor disciplinare pornite în privinţa angajaţilor monitorizaţi, membrii Colegiului disciplinar al Centrului, urmează să se expună vizavi de rezultatele monitorizării.
Ceea ce ţine de regimul cadourilor, pe parcursul anului 2013, Comisia pentru evidenţa şi evaluarea cadourilor a CNAa recepţionat de la angajaţii instituţiei demersuri privind declararea a 46 de cadouri.
Cadourile declarate au fost primite în cadrul următoarelor evenimente: vizite de consiliere – 29 de cadouri, vizite de studiu – 12, ziuă de naştere – 1, sărbători – 4. Astfel, în anul 2013, angajaţii Centrului au primit cadouri de la reprezentanţii următoarelor instituţii: Direcţia Naţională Anticorupţie a României – 29 de cadouri; Biroul Central Anticorupţie al Poloniei - 12; expert UE - 2; reprezentant British American Tabacco – 2; angajaţii CNA(colegi de serviciu) – 1. Preţurile cadourilor estimate de către Comisia pentru evidenţa şi evaluarea cadourilor a CNAau variat de la 10 lei pentru un pix, până la 900 lei pentru icoană din lemn. Cadourile au fost evaluate având în vedere preţul de piaţă a bunurilor similare. În temeiul deciziilor Comisiei, toate cadourile declarate au fost returnate beneficiarilor, deoarece preţul acestora a fost mai mic de 1000 lei, în corespundere cu prevederile Regulamentului cu privire la evidenţa, evaluarea, păstrarea, utilizarea şi răscumpărarea cadourilor simbolice, a celor oferite din politeţe sau cu prilejul anumitor acţiuni de protocol, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 134 din 22.02.2013.
Următorul subiect, discutat în cadrul şedinţei GM, a fost rezultatele sondajului de opinie a funcţionarilor publici privind implementarea politicilor anticorupţie în autorităţile publice centrale, realizat de Transparency International - Moldova în cadrul proiectului „Angajarea societăţii civile în monitorizarea politicii conflictului de interese” finanţat de Comisia Europeană.
Suplimentar, membrii Grupului de monitorizare în cadrul şedinţei au aprobat unanim Programul de activitate a Grupului de monitorizare şi Graficul de raportare a instituţiilor pentru anul 2014.
Secretariatul Grupului de monitorizare.