-
Organizare
COMPONENŢA COLEGIULUI CENTRULUI NAŢIONAL ANTICORUPŢIE
(art. 10, Legea nr. 1104-XV din 06.06.2002)
Din componența Colegiului fac parte:
• directorul;
• adjuncții directorului;
• șefii subdiviziunilor Centrului (cu statut de direcție generală);
• procurorul-șef al procuraturii care conduce urmărirea penală în cauzele date în competența Centrului sau adjunctul acestuia,
• președintele Autorității Naționale de Integritate;
• un reprezentant al comisiei parlamentare de profil care este și reprezentant al fracțiunii de opoziție;
• un reprezentant desemnat de Guvern;
• un reprezentant al sindicatului Centrului;
• un reprezentant al Consiliului Civil.
ATRIBUŢIILE COLEGIULUI CENTRULUI NAŢIONAL ANTICORUPŢIE
(art. 10, Legea nr. 1104-XV din 06.06.2002)
Conducerea colegială a Centrului este exercitată de către Colegiul Centrului.
Colegiul Centrului se întruneşte semestrial în şedinţe ordinare sau, după caz, în şedinţe extraordinare, care pot fi convocate la propunerea membrilor săi.
Atribuţiile Colegiului Centrului sînt:
a) aprobarea Regulamentului de activitate al Colegiului Centrului, avizat de Comisia juridică, numiri şi imunităţi şi de comisia de profil, avizat de Comisia juridică, numiri şi imunităţi şi de comisia de profil;
b) aprobarea politicilor de dezvoltare strategică a Centrului;
c) aprobarea indicatorilor de performanţă în activitatea Centrului;
d) aprobarea planurilor de activitate şi aprecierea periodică a rezultatelor activităţii Centrului;
e) emiterea avizului asupra raportului de activitate a Centrului, care se anexează la raport;
g) elaborarea recomandărilor cu privire la modul de organizare a activităţii Centrului;
g1) aprobarea Regulamentului de desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiei de şef al Agenţiei de Recuperare a Bunurilor Infracţionale;
h) exercitarea altor atribuţii prevăzute de prezenta lege.
Aprobat prin Hotărârea Colegiului Centrului Naţional Anticorupţie nr. 1 din 31.01.2025
Avizat de Comisia juridică, numiri şi imunităţi a Parlamentului Republicii Moldova, avizul nr. 129 din 21.11.2024
Avizat de Comisia securitate naţională, apărare şi ordine publică a Parlamentului Republicii Moldova, avizul nr. 358 din 20.11.2024
REGULAMENTUL
de activitate al Colegiului Centrului Național Anticorupție
Capitolul I
DISPOZIȚII GENERALE
1. Prezentul Regulament stabilește modul de organizare și funcționare a Colegiului Centrului Național Anticorupție (în continuare - Colegiu).
2. Colegiul este un organ de conducere colegială a activității Centrului Național Anticorupție (în continuare - Centru), deliberativ, permanent și independent în exercitarea funcțiilor ce îi revin, fără personalitate juridică, atribuțiile căruia sunt prevăzute în art.10 din Legea nr.1104/2002 cu privire la Centrul Național Anticorupție, cu modificările și completările ulterioare.
3. Din componența Colegiului fac parte:
a) directorul, care este și președinte al Colegiului;
b) adjuncții directorului;
c) șefii subdiviziunilor Centrului (cu statut de direcție generală);
d) procurorul-șef al procuraturii care conduce urmărirea penală în cauzele date în competența Centrului sau adjunctul acestuia,
e) președintele Autorității Naționale de Integritate;
f) un reprezentant al comisiei parlamentare de profil care este și reprezentant al fracțiunii de opoziție;
g) un reprezentant desemnat de Guvern;
h) un reprezentant al sindicatului Centrului;
j) un reprezentant al Consiliului Civil.
4. Colegiul Centrului se întrunește semestrial în ședințe ordinare sau, după caz, în ședințe extraordinare, care pot fi convocate la propunerea membrilor săi.
5. Ședințele Colegiului sunt deliberative cu participarea majorității membrilor.
6. Hotărârile Colegiului se adoptă cu votul majorității membrilor Colegiului prezenți la ședință, prin vot deschis. În caz de paritate, votul președintelui Colegiului determină decizia adoptată.
7. Executarea și procesul de realizare a prevederilor hotărârilor Colegiului sunt aprobate prin ordinul directorului Centrului.
8. La ședințele Colegiului pot fi invitați specialiști și oaspeți de onoare din partea unor autorități ale administrației publice, organe specializate, precum și specialiști din domeniile prevăzute în ordinea de zi a ședinței Colegiului.
9. Atribuțiile Colegiului Centrului sunt:
a) aprobarea Regulamentului de activitate al Colegiului Centrului, avizat de Comisia juridică, numiri și imunități și de comisia de profil;
b) aprobarea politicilor de dezvoltare strategică a Centrului;
c) aprobarea indicatorilor de performanță în activitatea Centrului;
d) aprobarea planurilor de activitate și aprecierea periodică a rezultatelor activității Centrului;
e) emiterea avizului asupra raportului de activitate a Centrului, care se anexează la raport;
f) elaborarea recomandărilor cu privire la modul de organizare a activității Centrului;
g) aprobarea Regulamentului de desfășurare a concursului pentru ocuparea funcției de șef al Agenției de Recuperare a Bunurilor Infracționale;
h) exercitarea altor atribuții prevăzute de Legea nr. 1104/2002 cu privire la Centrul Național Anticorupție.
10. Activitatea Colegiului este condusă de către președintele Colegiului, care are următoarele atribuții:
a) prezidează ședințele Colegiului;
b) primește propunerile membrilor Colegiului cu privire la problemele ce țin de ordinea de zi a ședințelor, le înaintează pentru examinare și dezbatere către Colegiu, anunță rezultatele examinării și votării pe marginea acestora;
c) semnează hotărârea și procesul - verbal al ședinței Colegiului;
d) asigură respectarea prezentului Regulament, a ordinii și procedurilor stabilite în acest sens.
11. În lipsa președintelui, activitatea Colegiului este condusă de către unul din directorii adjuncți ai Centrului, care exercită atribuțiile în lipsa acestuia.
12. Secretarul Colegiului este ales prin votul majorității membrilor prezenți la ședința Colegiului, la propunerea președintelui Colegiului.
Atribuțiile secretarului Colegiului sunt:
a) asigură elaborarea și prezentarea, în termenii stabiliți, membrilor Colegiului a documentelor cu privire la ședința Colegiului;
b) asigură organizarea, pregătirea și desfășurarea ședințelor Colegiului;
c) perfectează și semnează hotărârea și procesul - verbal al ședinței Colegiului;
d) asigură înregistrarea, în modul stabilit, a hotărârii Colegiului, procesului - verbal, altor acte aprobate de Colegiu.
Capitolul II
ORGANIZAREA ȘI DESFĂȘURAREA ȘEDINȚELOR ORDINARE
13. Ședințele se desfășoară în conformitate cu ordinea de zi aprobată, care cuprinde:
a) locul, data, ora și durata desfășurării ședinței;
b) tematica ședinței;
c) lista participanților;
d) raportorii și durata prezentării rapoartelor;
e) după caz, proiectele de acte normative, documente de politici care urmează să fie aprobate.
14. Membrii Colegiului pot înainta președintelui Colegiului propuneri la proiectul ordinii de zi a ședinței pe parcursul ultimei luni a semestrului.
15. În cazul în care membrii Colegiului propun să fie invitați la ședință conducători de subdiviziuni ai Centrului, cu acordul președintelui Colegiului, aceștia sunt obligați să fie prezenți la ședință și să prezinte rapoarte privind problemele ce țin de competența sa.
16. Persoanele invitate la ședință sunt obligate să respecte ordinea stabilită, precum și, li se interzice implicarea de sine stătător în dezbaterile membrilor Colegiului.
17. Proiectele de acte normative și politicile de dezvoltare strategică a Centrului propuse Colegiului pentru aprobare vor fi elaborate de către subdiviziunile direct responsabile de domeniul reglementat al actului normativ, în corespundere cu cerințele stabilite de legislația în vigoare și avizate de către șefii direcțiilor care nemijlocit vor fi responsabile de implementarea documentelor în cauză, precum și de către Direcția juridică, management strategic și operațional.
18. Președintele Colegiului stabilește data desfășurării ședinței și alte aspecte legate de ordinea de zi, în dependență de complexitatea problemelor propuse pentru dezbatere, precum și timpul necesar pentru pregătirea, coordonarea și preavizarea rapoartelor, proiectelor de documente și acte normative.
19. Materialele respective cu privire la ședința Colegiului se prezintă membrilor Colegiului cu cel puțin 3 zile înainte de ședință, pentru examinare.
20. Proiectul ordinii de zi se înaintează spre aprobare Colegiului de către președintele Colegiului la începutul ședinței și se aprobă cu votul majorității membrilor prezenți la ședință.
21. Cererile membrilor Colegiului privind modificarea și/sau completarea ordinii de zi se propun pentru votare Colegiului.
22. În conformitate cu ordinea de zi aprobată, președintele Colegiului formulează problemele puse în discuție, numește raportorii înscriși pentru luare de cuvânt, precum și durata de timp prevăzută pentru discursuri.
23. Luările de cuvânt în cadrul ședințelor se efectuează de la tribună, potrivit ordinii de zi aprobate, exclusiv la tematica ședinței.
24. Dezbaterile ședințelor Colegiului se înregistrează electronic, cu întocmirea ulterioară a procesului-verbal al ședinței.
25. Fiecare propunere a membrilor Colegiului se votează separat.
26. Rezultatele votării se anunță clar de către președintele Colegiului, pentru a fi înregistrate în modul stabilit.
27. Hotărârea Colegiului are următoarea structură:
a) preambulul, în care se expun problemele examinate de Colegiu ce țin de tematica ședinței;
b) partea descriptivă, care conține, după caz, starea de lucruri în domeniile examinate;
c) partea decizională, în care se prevăd deciziile și concluziile Colegiului adoptate, precum și măsurile prioritare pentru consolidarea capacităților instituționale în domeniile respective, soluționarea deficiențelor și lichidarea neajunsurilor, și, după caz, termenele și subdiviziunile responsabile de executarea acestora.
28. După adoptare, hotărârea și procesul-verbal al ședinței Colegiului se semnează de către președinte și secretarul Colegiului, apoi se înregistrează de către Direcția secretariat și arhivă, unde se vor păstra.
29. După semnare, hotărârea Colegiului se prezintă membrilor Colegiului și subdiviziunilor responsabile pentru realizare.
Capitolul III
ORGANIZAREA ȘI DESFĂȘURAREA ȘEDINȚELOR EXTRAORDINARE
30. Ședințele extraordinare ale Colegiului se convoacă la necesitate, în conformitate cu prevederile pct.4 al prezentului Regulament.
31. În cadrul ședințelor extraordinare, Colegiul se expune asupra problemelor ce necesită soluționare colegială urgentă.
32. La pregătirea și desfășurarea ședințelor extraordinare se vor respecta procedurile generale stabilite.
Capitolul IV
DISPOZIȚII FINALE
33. Responsabili pentru eficiența și plenitudinea executării hotărârilor Colegiului sunt conducătorii subdiviziunilor Centrului, potrivit domeniului de competentă.
34. Executarea lucrărilor legate de pregătirea și desfășurarea ședințelor Colegiului, a procesului de înregistrare, sistematizare, precum și elaborarea Ordinului cu privire la implementarea Hotărârilor Colegiului se efectuează de către Direcția juridică, management strategic și operațional.
35. Conducătorii subdiviziunilor responsabile de executarea hotărârilor Colegiului informează despre rezultatele obținute, conform indicațiilor din Ordinul cu privire la implementarea Hotărârii Colegiului.
36. Prezentul Regulament și Hotărârile Colegiului se vor publica pe pagina web a Centrului.