Integrare Europeană

Prin Hotărârea Parlamentului nr.66/2024 a fost aprobată Declarația Parlamentului Republicii Moldova cu privire la integrarea europeană a Republicii Moldova. Astfel, Parlamentul Republicii Moldova a RECONFIRMAT calea ireversibilă de integrare și aderare europeană drept proiect de prioritate națională al Republicii Moldova...precum și a SOLICITAT Guvernului Republicii Moldova să întreprindă toate măsurile necesare pentru desfășurarea și organizarea procesului de aderare la Uniunea Europeană, precum și să consolideze instituțiile statului implicate în toate etapele și la toate capitolele de negocieri.

Prin Decretul Președintelui Republicii Moldova nr.1495/2024 au fost inițiate negocierile de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană și negocierile proiectului Tratatului de aderare a Republicii  Moldova  la Uniunea  Europeană.

În cadrul primei Conferințe Interguvernamentale de la Luxemburg din 25.06.2024 au fost lansate oficial negocierile de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană fiind propus și cadrul de negociere.

Potrivit Cadrului de Negociere propus de UE pentru Republica Moldova în cadrul primei Conferințe Interguvernamentale RM - UE din 25 iunie 2024:

  • În ceea ce privește principiile negocierilor, se menționează că acestea  sunt deschise pe baza faptului că Republica Moldova a atins un grad ridicat de îndeplinire a criteriilor de aderare, în special a criteriilor politice stabilite de Consiliul European de la Copenhaga din 1993, precum și a celor cu privire la asocierea politică și integrarea economică, astfel cum sunt prevăzute în Acordul de Asociere UE-Republica Moldova...UE se așteaptă ca Republica Moldova să depună eforturi pentru respectarea deplină a acestor criterii și condiții, ... să asigure punerea deplină în aplicare a reformelor și a legislației esențiale, în special în domeniile fundamentale ale statului de drept, în special reforma judiciară și lupta împotriva corupției și a criminalității organizate...

  • Referitor la procedura de negociere, se menționează că, în timpul exercițiului de examinare (screening), Comisia Europeană va identifica principalele priorități ale reformei anticorupție și va evalua capacitatea administrativă relevantă... Progresele Republicii Moldova în lupta împotriva corupției, inclusiv rezultatele privind investigațiile și condamnările, vor fi monitorizate îndeaproape. În plus, politicile anticorupție vor fi integrate în toate capitolele relevante. Respectiv, un capitol nu va fi închis provizoriu înainte de punerea în aplicare a unor politici anticorupție suficiente în capitolul respectiv.

 

Acordul de Asociere între Republica Moldova, pe de o parte, şi Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice şi statele membre ale acestora, pe de altă parte (ratificat prin Legea nr.112/2014), prevede cooperarea părților în domeniul: prevenirii și combaterii corupției (art.2 alin.(4); art.16 alin.(1) lit.e)), asigurării eficacității în lupta împotriva corupției, îndeosebi în vederea îmbunătățirii cooperării internaționale privind combaterea corupției, precum și a asigurării unei puneri în aplicare eficace a instrumentelor juridice internaționale relevante (art.4 lit.e); art.16 alin.(2)). Art.50 din Acordul de Asociere se referă la lupta împotriva fraudei și a corupției, iar Capitolul 2 (Dispoziții Antifraudă și de Control) al Titlului VI (Asistență Financiară și Dispoziții Antifraudă și de Control) conține dispoziții referitoare la prevenirea și combaterea fraudei, a corupției și a oricăror alte activități ilegale. În vederea implementării acestor prevederi, prin Hotărârea Guvernului nr.1365/2016, CNA a fost desemnat în calitate de punct principal de contact pentru Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF), responsabil de cooperarea şi schimbul de informaţii cu Oficiul European de Luptă Antifraudă privind cazurile de obţinere frauduloasă, utilizare contrar destinaţiei, delapidare a mijloacelor din fondurile externe oferite de Uniunea Europeană, corupţie şi alte acte conexe, care pot prejudicia interesele financiare ale Uniunii Europene.

 

Programului de asociere UE-Republica Moldova pentru perioada 2021-2027, la capitolul III. Libertate, securitate și justiție ca și domeniu de colaborare este prevăzut cel de prevenire și combatere a fraudei și a corupției precum și de asigurare a recuperării activelor, fiind stabilite mai multe priorități pe termen scurt și lung:

— consolidarea capacităților financiare, operaționale și în materie de resurse umane ale agențiilor anticorupție, asigurarea accesului la baze de date relevante și îmbunătățirea coordonării și a cooperării între agenții, cu o delimitare clară a competențelor și a sarcinilor;

— raționalizare în vederea asigurării celei mai eficiente defalcări a competențelor agențiilor anticorupție, cu accent pe îmbunătățirea capacităților de combatere a corupției la nivel înalt;

— reglementarea unui mecanism obligatoriu de cooperare între agențiile de combatere a corupției;

— consolidarea cooperării juridice și operaționale internaționale prin intermediul echipelor comune de anchetă, al asistenței juridice reciproce și al mecanismelor grupului operativ pentru a asigura anchete transnaționale (transfrontaliere) eficiente și eficace în cazurile de corupție la nivel înalt;

...

— asigurarea punerii în aplicare, a monitorizării și a actualizării eficace a Strategiei de recuperare a mijloacelor financiare sustrase în urma fraudei bancare;

— consolidarea capacității și a capabilităților Agenției de Recuperare a Bunurilor Infracționale și îmbunătățirea rezultatelor obținute în ceea ce privește punerea sub sechestru, confiscarea, gestionarea și recuperarea finală a bunurilor provenite din infracțiuni;

— promovarea bunelor practici în ceea ce privește aplicarea confiscării extinse în cazurile de corupție la nivel înalt, de forme grave de criminalitate și de criminalitate organizată, precum și de spălare de bani;

— asigurarea aprobării și punerii în aplicare a noii strategii naționale anticorupție ca instrument-cheie pentru prevenirea și combaterea corupției la toate nivelurile;

— continuarea sensibilizării cu privire la diferite forme și tipuri de corupție și la modalitățile de prevenire a acestora;

— îmbunătățirea sistemului de investigare și urmărire penală a funcționarilor de nivel înalt pentru cazuri de corupție, asigurându-se transparența și imparțialitatea procedurilor judiciare, printre altele prin crearea condițiilor pentru o acoperire mediatică deschisă. În acest sens, Procuratura Anticorupție ar trebui să se axeze pe corupția la nivel înalt și să își consolideze capacitățile în vederea combaterii corupției la nivel înalt;

...

— obținerea de rezultate mai tangibile în ceea ce privește combaterea corupției prin îmbunătățirea rezultatelor în materie de combatere a corupției, prin anchete mai bine fundamentate, precum și prin sancțiuni mai disuasive și prin executarea condamnărilor, în special în cazul funcționarilor de nivel înalt;

— asigurarea asistenței și a cooperării efective cu instituțiile și organismele relevante ale UE, inclusiv cu Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF) în cazul controalelor și al inspecțiilor la fața locului legate de gestionarea și controlul fondurilor UE, precum și cu Parchetul European (EPPO) pentru anchetele și urmăririle penale desfășurate de acesta privind infracțiuni care aduc atingere intereselor financiare ale Uniunii, în conformitate cu normele și procedurile aplicabile;

— continuarea apropierii legislației Republicii Moldova de acquis-ul UE în domeniul combaterii fraudei și punerea în aplicare a dispozițiilor legislației UE, astfel cum se prevede în anexele relevante la acordul de asociere.